2010-04-03

School´s out



Platta som införskaffades på skivmässan i Linköping för en vecka sedan. En sånt här album som man bara måste ha i sin samling. Konstigt nog har jag alltså inte haft det förrän nu.
Det här är vinylutgåvan utformad som en skolbänk som man lyfter på locket på för att få fram innerpåsen. På baksidan finns även "ben" att vika upp. Albumet är Coopers femte i ordningen och släpptes 1972. Producerad av Bob Ezrin (som bla även producerat tre fantastiska Kissplattor: Destroyer, The Elder och Revenge). Albumet inleds med titelspåret, och den borde väl varenda människa ha hört vid det här laget så ofta som den spelas och används i mängder med filmer. Gutter cats vs the Jets är annars en av mina favoriter på denna platta. Överlag är plattan väldigt experimentell och skulle vilja kalla den nästintill progressiv, ta tex Blue Turk där trombonen får gått om utrymme. Mycket härlig klassiker. Vore ju kul att få tag i en utgåva med tillhörande trosor, dock drogs denna utgåva in, så jag vet inte hur många som cirkulerar....

4 kommentarer:

  1. Grym platta, perioden 1971-1973 med bandet Alice Cooper är ju så underbart bra, smått otroligt hur mycket bra musik de egentligen hann skapa på så pass kort tid.

    Jag får annars tillåta mig själv att lite stolt säga att utgåvan med trosorna finns i min ägo, tror jag gav 300-350 kr för den på Tradera för några år sedan. Givetvis mest en kul grej och inget som påverkar den redan fantastiska musiken.

    SvaraRadera
  2. Jodu, förr i tiden kunde man minsann göra fräna grejer! Den där LP:n har jag tyvärr inte, men jag letar oförtrutet vidare...

    SvaraRadera
  3. Vigi86; alltid kul med bonusprylar. Tänk Kiss på 70-talet!
    Anders; överraskande hål i din samling! Bare å köp!

    SvaraRadera
  4. Letar även jag efter denna klenod. Givetvis ska trosorna vara med ( ;

    SvaraRadera