2010-04-09

Phenomena

Phenomena är ett projekt som skapades av producenterna Tom Galley och Wilfried F. Rimensberger. 1984 släpptes debutalbumet med samma namn som gruppen. På sång finner vi Glenn Hughes (Deep Purple och Black Sabbath) och Cozy Powell (Rainbow, Black Sabbath och Whitesnake). När jag först halade ut innerpåsen blev jag besviken, en vit innerpåse, faen vad tråkigt. Nåväl, lägger plattan på tallriken och ut strömmar Kiss of fire. Sätter mig i soffan med omslaget och ut ramlar ett häfte, i storlek som ett halvt vinylomslag. Där finner jag historien till hela skivan, bilder och texter till varje enskild låt. Fantastiskt snyggt och kul!
All musik är extremt välspelat och är grymt producerat. Låtar som jag tycker är extra bra äro: de tre första Kiss of fire, Still the night och Dance with the devil. Sen har vi ju även lugna Phoenix rising som är riktigt stark.

Kuriosa: Låten Dance With The Devil är intro musik till Svenska dialektmysterier med Fredrik Lindström i SVT.

5 kommentarer:

  1. Många fina låtar och musikerinsatser, men kan tyvärr inte hålla med om att produktionen skulle vara vidare bra. Det är här man i min mening finner plattans stora svaghet, då produktionen inte har åldrats värdigt och inte ens låter särskilt bra i jämförelse med annat tidstypiskt ljudande som släpptes när skivan kom. Det är ofta bara platt och den grymme Cozys trummor är ju bara alltför fjuttiga.

    Med detta sagt, själva låtarna är långt ifrån dumma, förutom de du nämner håller jag även "Believe" och "Who's Watching You" högt. Och en sån sak som texthäftet utgör ju givetvis alltid ett plus hos oss vinylfantaster...

    SvaraRadera
  2. Phenomena! Det var ultra-progg när man växte upp. Kul att du hittat dom oxå. Gav jag dig inte tipset i Linköping i januari? Jag gillar även deras senare äventyr på senaste plattan, blev verkligen överraskad hur bra det var. Phenomena har alltid lyckats med passande vokalister till musiken, kul att känna igen dem från John Norum och Yngwie.

    Kanske dags att ta tag i Talisman? Gillar du Phenomena gillar du Talisman!

    Cheers!

    SvaraRadera
  3. Phenomena var något jag missade när de kom, så det var kul att du Daniel tipsade om dem när vi var på Crazy Records. Skulle vilja ha trean på vinyl oxå, fyran antar jag får bli cd.

    Vad gäller Talisman har jag debuten som jag håller högt, dock inga fler men som sagt dags att ta tag i!

    SvaraRadera
  4. Kan vara det snyggaste innerhäftet som gjorts till en LP-skiva. Mästerliga illustrationer som man brukar och brukade sjunka in i till låtarnas sannerligen stora kvalitéer. Tidernas bästa AOR platta om man frågar mej.

    SvaraRadera
  5. Wow tidernas bästa Aor-platta. Ja, varför inte!
    Vilka andra album är i närheten?

    SvaraRadera