2012-08-17

High on fire - De vermis mysteriis

Jag har lyssnat en del på gruppens förra platta, Snakes for the divine som jag tycker är riktigt bra. Har tyvärr inte kommit över nån vinylversion än så tips emottages tacksamt.

Så när gruppen nu i våras släppte sitt sjätte album, De vermis mysteriis, greppade jag vinylutgåvan. 180-grammare med utvikbart omslag. Omslaget är gjort av tarueraren Tim Lehii. Gruppens frontman Matt Pike berättar att det är en konceptskiva, typ.
Lite lagom flummig handling om att Jesus skulle haft en tvilling som dog vid födseln och så kommer tillbaka som en resande i tiden. Hann kan med hjälp av ett svart serum se gamla händelser genom sina förfäders ögon.
Damn, det krävs nog en del röka för att spåna ihop såna här stories, eller?

Hursomhelst är det ett förbaskat bra album. Tycker det är en skön blandning doom, stoner 70-talsrock. Det finns både långsamma låtar Kin of days och Warhorn till lite snabbare Serums of Liao och mitt favoritspår Fertile Green.

Har du missat High on fire? se då till att börja lyssna nu! Själv måste jag kolla upp frontmannens andra band Sleep och deras återutgivna klassiker Dopesmoker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar