2010-03-28

Skivmässa!!!

Igår begav jag mig till grannstaden Linköping för att besöka vårens skivmässa. Mässan hölls som vanligt i Cupolen. Under resans gång med bilen försöker jag mig minnas när jag var på skivmässa sist och det gör mig nästan förskräckt, fick det nämligen till att det är minst 10 (!) år sen sist. Jösses, nästan pinsamt. Det ska det bli förändring på. Väl framme vid Cupolen tar det en stund för att hitta parkeringsplats. Mässan är öppen kl 11-16 och många är vi som kommer till kl 11. 40 bagis i entré känns helt okej. Slänger mig genast över backarna och första försäljaren jag handlar av är Linköpings Get back records. Där fiskar jag upp The Almightys - Blood fire & love (50kr), Alice Cooper - Schools out (50kr). 2 st Ratt, Shotgun Messiah, Raven och Dokken för en hundring. Ser King Diamonds Abigail för 180kr, bestämmer mig för att vänta lite med den, en halvminut senare drar snubben bredvid mig fram den och prutar ner den till 150. Så kan det va om man väntar......Knallar vidare och Mercyful Fate - The beginning (150kr) och Led Zeppelin III (90kr). Kollar vad en snubbe från Göteborg säljer, har stort utbud av hårdrock, men priserna är skyhöga. Såg att han sålde Mercyful Fate - 9 (som jag skrev om i tidigare inlägg) för 1400 kr (!). Den som jag köpte på Ginza för 200 för ett tag sen. Han hade även GNR - Appetite for destruction (med tillhörande klistermärken) för en femhundring. Smart som jag var när plattan kom använde jag nämligen mina märken till min skateboard. Coolt då, ångersamt nu!
Tar en behövlig fikapaus med kaffe och chokladboll. Cafeterian är på sidan av alla försäljare så man kan blicka ut över allt folk, och jag konstaterar att det är en väldigt välbesökt skivmässa. Intresset för vinyl verkar mycket stort! Något jag blir lite förundrad över är att det är försäljare som enbart står och säljer musikdvdbootlegs. Sånt som finns att ladda ned från tex Jam to this och Demonoid. Tycker inte dessa hör hemma på en skivmässa!Hittade King Diamond - Fatal portrait för 120kr, Saxon - Denim & leather för en Selma (upptäckte för ett tag sen att den nämligen saknades i samlingen. Ett sådant där fall där man tar för givet att man har den, men sen vid kontroll så finns den inte där i hyllan). Fyndade följande sex plattor för en hundring av en värmlänning: 2 st UDO, Phenomena, 220 Volt, Vandenberg, Tesla. Sen fyndar jag Ratt, 2 st Keel, Aldo Nova och Tuff för en hundring. Känner mig riktigt nöjd med det jag inhandlat, väskan börjar bli tung och jag beger mig mot utgången, då jag ser en försäljare jag missat som har nya vinyler, främst hårdrock och jag drar fram Saxon - Lionheart. Härligt den har jag velat ha ett tag så jag tar vackert fram 175 spänn, och sen går jag mot bilen.
Flera av skivorna kommer jag att ta upp en och en i bloggen kommande veckor. Håll ut!

Nästa mässa i Linköping, blir höst enligt bilden nedan, och jag hoppas jag kan vara där, för några 10 år till ska det inte bli....

6 kommentarer:

  1. En mycket trevlig hög med skivor där, varav ett flertal återfinns även hemma hos mig. Särskilt pluspoäng till "Lionheart", känns som en platta som kan bli klart svårare att få tag på som vinyl om en del år.

    SvaraRadera
  2. Ja, ddet var riktigt kul att hitta Lionheart. Skulle även vara kul att få tag på Metalhead som är riktigt snygg i vinylutförande.

    SvaraRadera
  3. Mkt trevliga och bra album där tänker främst på Shotgun Messiah, Ratt albumen,King Diamond,Mercyful Fate,Alice Cooper, Dokken och givetvis Vandenberg med låten "This Is War"

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du fyndade.
    Tror att du handlade hårdrock av mig. Känner igen en av högarna :-)
    Jag har mer hårdrock o metal i min butik.
    Har du vägarna förbi Skara så dra i handbromsen.
    www.jackdawrecords.com

    Mats :-)

    SvaraRadera
  5. Mats, skulle vara kul att veta vilken hög jag köpte av dig. Såg även ditt inlägg på Recordnerds och tittade in på din site. Väntar på att det ska komma upp hårdrock där oxå. Lycka till mig affären. Riktigt kul!

    SvaraRadera
  6. Högen näst längs ned. jag hade i alla fall dessa till försäljning och alla blev sålda.

    Mats :-)

    SvaraRadera