2010-03-12

Holländska Vandenberg

Detta är debutplattan från Holländska gruppen Vandenberg som släpptes 1982. Namnet kommer från gruppens gitarrist Adrian Vandenberg. Honom känner ni senare igen som gitarrhjälten i Whitesnake där han spelade på plattan 1987, för att lämna plats åt Steve Vai på uppföljaren Slip of the tongue (pga en skada Vandenberg ådrog sig).

Åter till debuten med Vandenberg. Omslaget ser ju rätt trist ut och drar ingen uppmärksamhet till sig om man inte känner igen namnet nu. Många av låtarna är givetvis uppbyggda kring Vandenbergs gitarr, men låtarna är riktigt starka och det känns inte alls som en betonad gitarplatta (jämför Steve Vais Passion and warfare i tidigare inlägg). Faktum är att powerballaden Burning heart klättrade upp på #1 på Billboardlistan, vilket måste ses som en stor bedrift av ett albumdebuterande band. Många fina låtar finns det på detta album. Min favorit är avslutande Out in the streets som är riktigt drivig!

2 kommentarer:

  1. Wow ! Vandenberg vilken underbar trip nerför memory lane ! Måste bege mig ner i dom djupa källarvalven för där väntar ett ex av Vandenbergs "Heading for the Storm" på mig, som innehåller kanonspåret "This Is War"

    SvaraRadera
  2. Aha, vad kul för dig. Ska se om jag kan få tag på den plattan oxå då. Förresten måste jag nog kolla om den finns på Best of Vandenberg som jag har på kassett oxå.

    SvaraRadera