2009-08-30

Skogsröjet 2009

Så var det dags då, mitt första besök på Skogsröjet i Rejmyre. En endagsfestival med tre scener och i år ett riktigt bra startfält i mitt tycke. Det som lockade mig mest var givetvis huvudbandet Saxon! Jag anlände till området vid 17:30-tiden. Jag hade föreställt mig att det skulle ligga en bit in i skogen, men det var mer en kort promenad genom ett villaområde till en skogsdunge. Program var upptryckta och festivalarmband proffsigt framtagna i tyg med metalclips. Inget plast här inte som kan gå sönder (nåt för de stora festivalerna att ta tillbaka). Vägen gick förbi bandens loger (som var i en skola), för att sedan leda in oss på festivalområdet. Området hade tre scener stort barområde och några matställen (med samma mat). Började med att se det som återstod av Bullets spelning. Tycker de imponerade starkt då jag inte sett dem tidigare. Riktigt hård och bra metal, givetvis i stil med AC/DC, Accept och Judas Priest. Schysst scendekor med loggan skriven med lampor. Blev så tagen av bandet att jag efter spelningen gick och tjackade deras två album på vinyl (kommer inlägg om de i framtiden). Summering Bullet långt bättre än jag väntat mig, kanonbra liveshow och jag förstår att de måste ha varit bra uppvärmare till AC/DC på Ullevi tidigare i år. Gick sen vidare till ett band jag inte heller hört tidigare. Forne Hellacoptersmedlemen Strängens band Dundertåget. Bandet har funnits sen 04 under namnet Thunder express. 2009 släppte de sin svenska skiva Skaffa ny frisyr. Ösig 70-tals rock n´roll på svenska. Många bra låtar som titelspåret, Delad vårdnad (ska du ha spö) och vinylbonuslåten Låt mig va. Efter det blev det lite käk, viltskav med pomme. Riktigt gott, men 100 spänn, verkligen överpris. Polaren ville ha vegetarisk kebab och fick ett pitabröd med tinade Findusgrönsaker (!). Tur man äter kött:) 50 spänn för en Sofiero i plastglas är väl oxå i översta prisklassen, men det får väl gå.Gick sen och spanade lite på Melody Club, helt okej, bra scennärvaro av framförallt sångaren. Några bra låtar jag kommer ihåg är The only ones, Fever och Palace Station.
Kollade sen på Hardcore Superstar. Efter strul med strömavbrott kom de så småningom igång. Riktigt bra framträdande, med hits som Dreaming in a casket och Beg for it.
Tycker sångaren för övrigt påminner en del om Jizzy Pearl från Love/Hate. Nån som håller med? Spanade lite på John Ossi som jag inte heller hört tidigare, vilka jag också uppskattade. Lite schysst stompig rock helt enkelt. Kollade in några låtar av Crucified Barbara men tyckte inte de var så värst bra som många verkar tycka. Musiken är väl helt okej, men när sen sången ska till känns det helt enkelt för mesigt till den tyngd de har i musiken.Så till dagens höjdpunkt. SAXON. Under soundcheck upptäcker jag att ljudet kommer vara enormt högt och jag minns när jag såg Saxon på Kulturkammaren i Norrköping 1996 (då tjöt det i öronen en vecka efter spelningen) så snabbt skickar jag iväg polaren att skaffa öronproppar. Efter närapå en timmes försening pga ljudstrul kliver de äntligen på scenen. Saxon ångar på för fullt och varvar gamla hits med nya låtar. Visst är det de gamla låtarna som får publiken att tända till i 747 strangers in the night, Strong arm of the law, Crusader och så vidare, men jag måste ändå säga att jag tycker mycket om de nya låtarna oxå. Witchfinder general, Let me feel your power och Battalions of steel. Delar av Bullet och Dundertåget körar på Wheels of steel. Det går riktigt att se hur de lyser i ögonen på killarna när de får stå på scenen med sina idoler. Tycker verkligen att man kan räkna med Saxon idag, de levererar verkligen riktig Heavy Metal på hög nivå. Avslutar gör de med klassikerna Denim and leather och Princess of the night. Summa sumarum en riktigt bra liten festival som lyckats få med riktigt bra line-up, givetvis med tanke på Saxon. Nästa år är det femårs-jubelium och enligt en bekant som arbetade med festivalen kommer det bli en tvådagars-festival nästa år. Vi får väl se. Själv hoppas jag WASP kommer headlina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar