2009-08-08

Lemmy Kilmisters liv so far. White line fever!

Efter att jag hade läst några musikbiografier, Marilyn Manson - The long road out of hell, Mötley Crues - The dirt och Nikki Sixx - The heroin diaries tyckte jag det var dags att ta mig an Lemmy Kilmisters memoarer: White line fever. Jag hade läst om den att den skulle vara minst lika galen som The Dirt. Nu tycker jag väl inte själv att så är fallet. Jag tror The dirt är lite mer överdriven än vad Lemmys verk är. Han berättar verkligen hjärtligt hur mycket galenheter han hittat på under turnér och hur mycket han stoppat i sig av det ena och andra, men det uppfattas aldrig överdrivet (låt gå för att det är overkliga mängder sprit och syra mannen hällt i sig, men jag tror på det han skrivit). Vi får följa Lemmy från hans födelse, julafton 1945, och på hans resa genom olika band för att sedan bilda Motörhead. Det finns många fruktansvärt roliga berättelser som Lemmy bjuder på. Hur blandat annat en husvagn satts i brand och sjösätts i Finland, och när läkaren berättar för Lemmy att han kan inte ge blod då hans är så toxiskt att vanliga människor skulle dö av det och du skulle dö av rent blod! -En sak som jag kommer att komma ihåg från boken är faktiskt att Lemmy ger heder åt Dave Mustaine för sitt agerande då han bad om ursäkt på grund av att Megadeths manager betett sig som ett rövhål. Det kan verkligen inte vara ofta som denna rödhårige bittra man får credits av andra musiker. Jag kan varmt rekommendera denna biografi till de som är det minsta intresserade av musikbiografier. Gör dock inte misstaget jag gjorde; läste den svenska versionen. Det ska man aldrig göra i biografisammanhang. Det är dock lätt hänt när pockethyllorna nu är översvämmade med Lemmys nuna. Nästa biografi som skall påbörjas blir Axl Rose från Guns n´ roses (skriven av Mick Wall).

9 kommentarer:

  1. Hello,kul sammanträffande!
    Jag blev "lite"rastlös när min 2-åring
    aldrig tycktes somna(han låg och myste)
    vände mig mot mitt sängbord och kikade
    överst på min bok-stapel.Där låg Lemmys bok:)
    Läste några sidor och låg sedan och funderade
    på att han nämner att en kvinna hjälpt honom
    skriva boken,vilket i min värld betyder att han blivit intervjuad av henne och i dessa intervjuer klämt ett och ett annat svärord..
    Vilket ledde till den andra funderingen att jag inte tycker översättningen till Svenska funkar alls...Tar bort mycket av nöjet med boken för mig.Som ett sista sammanträffande
    så har jag i nämnda stapel boken "Paranoid" som härmed rekommenderas MKT varmt!! (apropå Mick Wall)...Du minns väl honom från Metalljournalen? när Anders T.besöker Kerrangs redaktion och Mick introducerar videon till Panama:)
    /Ha det bra och fortsätt skriva

    SvaraRadera
  2. Läste den för ett tag sedan och jag gillade den. Men tycker jag den är lite feg och jag hade förväntat mig lite fler rövarhistorier som fått fundera på om de var sanna eller ej. Men det är en underhållande bok som jag tyvärr inte läste på engelska. Skrev en recension på min blogg.
    Fortsatte på samma spår som dig, fast med Slash som huvudperson! Den här gången på engelska.
    Gillar din blogg och läser den regelbundet så hör hårt!
    //H

    SvaraRadera
  3. Kul blogg! Ska fortsätta läsa. Bra bok också, har även skrivit en kort recension i min blogg ;) take care!

    SvaraRadera
  4. Kul att ni hittat hit och att ni kommenterat.
    Roligt om ni kommer tillbaka oxå. Ska kolla in era bloggar.
    @kenneth, jag har faktiskt Paranoid - Black days with Sabbath and other horror stories. Köpte den i London för 12 år sedan, men har inte läst hela än.....Har även Mick Walls Guns n´ roses The most dangerous band in the world. Avsnittet av Metaljournalen du skriver om har jag ej sett, måste. söka. youtube. nu!
    @supersatanic gillar din blogg oxå, har för mig jag hittade den via recordnerds.
    @flamingyouth schysst att du tycker bloggen är kul. Gissar på att du hittat hit via Kiss army Sweden, eller?

    SvaraRadera
  5. Nämen Lemmy! Och jag som just bloggat om en Motörhead-skiva! I dag stod verkligen alla planeter uppradade. Den här boken har jag också hemma i hyllan, på engelska som tur är.

    SvaraRadera
  6. Stämmer bra de :) mvh flamingyouth

    SvaraRadera
  7. Hej igen,jag kom på en annan (lite överkurs)
    nördighet från mig,men i ett av de andra Metalljournalen-avsnitten hälsar Anders T.på hemma hos Lemmy..Wurzel är där också.Lemmy introar Sabbath bloody sabbath och säger att han inte kan säga titeln på engelska pga av att det är ett svärord i den,men det skiter han i då han är på tv :)
    Ahh,vilka minnen 11år gammal spelade in alla avsnitten på VHS :) :) :)
    /L.B.

    SvaraRadera
  8. Grymt underhållande bok. Läste ut den på två dagar på Fårö i somras.

    Cheers

    SvaraRadera
  9. @L.B. Hoppas du har kvar alla VHS-banden:)såg faktiskt hemma hos Lemmy-klippet på youtube. Där finns också en intervju med David Coverdale och en med King Kobra. Vet du hur många avsnitt som gjordes?

    SvaraRadera