2009-06-16

Tool på vinyl

Tänkte att jag var i behov av att uppdatera min samling med några nya vinyler. Hittade två stycken med gruppen Tool. Nämligen bestämt deras debut-EP Opiate (1992) och första fullängdaren Undertow (1993). Opiate innehåller sex låtar och är i mitt tycke ganska varierande Ep, dels med Black Sabbath influerande stycken (Sweat och Hush), dels tunga Pink Floyd partier i Cold and ugly. Jerk-off är riktigt utsvävande rock som till viss del påminner om Pearl Jam, men med mer tyngd. Titelspåret, Opiate, en lugn men samtidigt tung låt som mot slutet rent av exploderar, avslutar denna förstlings-Ep. Ljudet på denna skiva är mycket fylligt och gör sig perfekt på vinyl. Vad gäller Tool är de ju ett band som tänkt på mycket på designen till skivomslag, t-shirts, posters och musikvideos det är då sorgligt att båda omnämnda vinyler enbart har vita innerpåsar, ej är gatefold covers. Mycket tråkigt!
Första fullängdaren, Undertow, tycker jag är mer jämn och det verkar som gruppen funnit sitt rätta sound. Vinylen består av 2 stycken Lp, och som sagt inte gatefold vilket hade varit mycket passande. Annars är det mycket bra ljud även på denna vinyl. Örhängen som återfinns på detta album är bland annat Prison Sex och Sober. Avslutande låten Disgustipated ligger på en egen vinylsida. Sammanfattningsvis är detta underbara album båda två, jag tycker dock vinylutgåvorna kunde ha gjorts mycket snyggare och med mer omtanke, jag undrar hur mycket bandet själva varit involverade i utgivning av dessa. Troligtvis inte alls.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar