2009-05-13

Join in the chant!

Minns en dag i slutet på 80-talet (tror det var 88 eller 89) då en polares brorsa spelade upp en aggressiv synthskiva, något jag då aldrig hört tidigare, och tyckte det lät riktigt tufft. Problemet då var ju att man "kunde inte" digga både hårdrock och synth. Debatterna hårdrockare vs synthare var heta på skolgården och insändarsidorna i OKEJ. Med tiden glömde jag bort skivan tills för några år sedan då en bekant i Skåne hivade fram den på vinyl under en fest, och nu kände jag att tiden var mogen för att erkänna att jag faktiskt diggar den. Skivan det handlar om är debuten, That total age, från den brittiska gruppen Nitzer Ebb som kom ut 1987. Skivan är fullspäckad med hits och det finns inte ett svagt spår. Låtarna som jag mindes från förr var Fitness to purpose, Violent playground och Join in the chant. Sedermera införskaffade jag själv detta album på cd. Mer av en tillfällighet gjorde jag en sökning på bandet på Tradera nyligen och fann tre album ute på vinyl (de tre första, förutom nämnda album även Belief och Showtime). Plattorna ropades in som vinster och summan landade på dryga 100-lappen, vilket jag anser vara ett kap. Skicket var utomordentligt fint på samtliga och dessutom var Belief ett promo-ex.

Uppföljaren till debuten kom 88 med titeln Belief och fortsätter i samma anda med dess militärliknande synthmatta och aggressiva framtoning. Tredje albumet släpptes 1990 och börjar tyvärr bli mer kommersiellt och gruppen verkar vilja komma in mer på dansklubbarna , vilket inte tilltalar mig, albumet funkar men är hästlängder efter debuten. Under hela Nitzer Ebbs karriär har formgivning/layout etc alltid varit väldigt homogen och igenomtänkt vad gäller allt från skivomslag, t-shirts, postrar och så vidare.

I och med främst denna skiva började min musiksmak så sakterliga breddas och idag innehåller samlingen så klart både hårdrock och synth inkluderandes alla tänkbara subgenrer. Kan varmt rekommendera debuten That total age till alla som tidigare inte hört den. Som kuriosa kan nämnas att de var förband till Depeche Mode i bla. Stockholm 1988 och uppträdde själva senare på Hultsfredsfestivalen samma år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar