2009-05-11

CD #500 Pearl Jam Ten deluxvarianten

Under den tid jag samlat skivor har jag givetvis både köpt och sålt cd (vilket jag ångrar i skrivande stund då jag skulle vilja ha alla inköp kvar). Denna platta är nummer 500 i min samling och den känns bra i det sammanhanget. Plattan jag köpt är Pearl Jams återutgåva att opuset Ten som är deras debutplatta från 1991. Den innehåller 2 cd och en dvd, snyggt förpackat i digipack med hård slipcase. Cdbookleten är hårdinbunden och är sprängfylld med livefoton, stickers, t-shirts och annat ballt, men låttexterna saknas vilket får ses som ett fatalt misstag (och de var ju faktiskt med på tidigare utgåva). Som synes är omslaget brun tonat, vilket i mitt tycke är flera resor snyggare än det rosalila som orginalet är i.


Cd 1 innehåller en remastrad version av albumet och cd 2 en remixad version (mycket detaljer och ett tight ljud i och med denna remix, kanon!) samt 6 bonuslåtar.
Tidigare fanns en European version av albumet som innehöll tre extraspår; Alive (live), Wash och Dirty Frank vilka inte återfinns på den här återutgåvan, vilket i mitt tycke borde funnits plats för på cd1. Hur som helst Ten är en helt fantastisk skiva, och återfinns på min Topp 20 albumlista (den hamnade på nr 207 på Rolling Stone magazines 500 greatest albums of all time lista).

Dvd:n innehåller MTV Unplugged från 1992 och den är så fantastisk. Ljud och bildkvallen är grym och bandet är i toppform! Detta album är ett måste i varje skivsamling värd namnet samling! Och för dig som vill ha lite extra lök på laxen finns denna box innehållandes 2cd, dvd och 4(!) lp, stickers, laminerat backstagepass, poster, foton, you name it!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar