2012-05-22

Bang Tango - Psycho café


På 90-talet lyssnade jag mycket på glam och sleaze. Främst var det Guns n roses, Skid row och Poison. Då och då blev det även en del chansköp som Warrants Cherry pie och Danger dangers Screw it. Fullträffar båda två. Eftersom jag var yngre då (nähe!) och inte hade börjat jobba än tillät inte ekonomin och föräldrarna att jag köpte alla skivor jag då önskade.
Det tar jag igen nu!

Det hände att det snattades en del Metal Hammer, Rip magazine och Circus magazine i Spiralen kiosken (preskriberat) samt nån enstaka vinyl på Domus skivor. Från tidningarna kommer jag ihåg en del skivomslag som såg intressanta ut ur ett sleaze-perspektiv. Detta album är ett sådant. Så för 25 bagis köptes nu detta vax. Och herrejösses vilken platta!
Den släpptes 1989 och är gruppens debut. Bandet kommer från sleazens huvudstad, Los Angeles. Riktigt bra sleaze med några stänk av funk här och där. Inledande Attack of life är grymt sleazig. Someone like you blev gruppens främsta hit och fick mycket speltid på då så heta MTV Headbangers Ball.


Många andra bra låtar, Breaking up a heart of stone, Don't stop now för att nämna några.

Sången påminner väl en del om Faster Pussycat o La Guns sångarna. Slagen för tankarna till Extreme.

Har du inte hört denna platta? Ut och leta omedelbart. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar