2011-01-12

Manowar - Svärdhuggarrock



Så där då har jag kammat hem Manowars andra album Into glory ride på vinyl. Som många andra har jag en gång i tiden gjort dumheten att sälja av med massa vinyler. Detta var en av dem och det var i samband med att jag skaffade hemmabio som jag sålde stora delar av vinylsamlingen. Vem ville spela mossiga LP-skivor då?
Sedan några år tillbaka har jag återfått klokheten att uppskatta vinylen! För tillfället är jag tillfreds med Manowars del i min vinylsamling som innefattar samtliga album från Battle hymns tom Kings of metal. Skulle dock gärna vilja ha Triumph of steel oxå förstås. Nu fokuserar vi dock på den avbildade plattan. Alltså ser de inte så där tuffa ut som bara Manowar kan? Eller hur tänkte de med vita långbyxor och spikklubban? Albumet släpptes 1983 och är alltså gruppens andra platta. Det här är en riktig heavy metal-klassiker, typiska Manowar-låtar; snabba, med bra slingor. Perfekt öppning med Warlord och så fortsätter hela albumet med hits som Gloves of metal, Secrets of steel, Gates of Valhalla för att nämna några.

We fight to the death. To the last man. To the last breath.
Death to false metal.
Into glory ride!

MANOWAR

4 kommentarer:

  1. underbar skiva! mera pälsmoonboots och skinnshorts till folket!

    SvaraRadera
  2. Manowar har gjort fantastiska album speciellt i början av karriären.

    SvaraRadera
  3. Ditt svärdhuggarrock inlägg inspirerade mig till ett Manowar bloginlägg.

    SvaraRadera
  4. Helt sjukt att Adams fortfarande kan sätta sina falsettos.
    Liveskivan från DragonsDemons osv slutet på Each dawn I die, helt stört, karln borde vara runt 50 ialla fall, men han har väl inte rökt sönder rösten som King Dimond gjort vilket är gott.
    På tal om KD (som fick blodpropp härförleden) gå till Youtube och sök på "tim ripper owens abigail", där bjuds bästa KD covern ever.

    SvaraRadera