2009-04-27

Death, magic doom


Doomveteranera släpper i och med denna skiva sitt elfte alster. Inledande spåret If I ever die har ett väldigt upptempo för att vara Candlemass och jag höll på att flyga upp ur soffan och kolla så jag inte satt i fel skiva. Måste ändå säga att låten är bra, men som sagt inte vad jag förväntat mig. Nästkommande örhänge,Hammer of doom är riktigt blytung och ställer ordningen till rätta med sitt så klassiska doomsound. Sabbath-influenserna är ibland så påtagliga att jag undrar om de gjort denna låt som en vink och tack till Sabbath. The bleeding Baroness tar vidare och plattan fortsättar i samma tunggung rakt igenom med undantag för lite utstickande Dead angel.

Albumet känns väldigt homogen och efter en genomlyssning känns det lite som att man blivit överkörd av en lättare ångvält. Jag tycker framför allt att sångaren Robert Lowe gör ett bra jobb efter att ha tagit över munkkåpan efter Messiah Marcolin som ju många förknippar med Candlemass.

Varianten som jag har av skivan är en snygg digipack innehållandes en bonuslåt på cd´n: Lucifer rising samt en dvd innehållandes 25 minuter filmning från skivinspelningen i Polar Studios och från turnén i USA 2008, en hel del kul grejjer, men inget direkt analyserande kring hur skivan gjorts. Det pratas en hel del svenska under denna video och jag tänker att det är lite synd för de fans som inte fattar någon svenska att det inte finns några subs, men men det är dock underhållande ändå..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar