2011-02-13

Thin Lizzy - Fighting




Får ju först och främst erkännat att jag inte har nån större koll på Thin Lizzy´s diskografi.
Denna platta visste jag inte ens om, aldrig ens sett omslaget tidigare. Det här är i alla fall gruppens femte platta och släpptes 1975. En riktigt tight skiva där gruppen börjar få till sitt typiska sound. Inleds med fantastiska Rosalie. Sen kommer For those who love to live, tillägnad fotbollsspelaren George "Pist" Best (som dog till följd av alkoholism). Tredje spåret, Suicide, är den rockigaste på hela plattan. Europe gjorde faktiskt en cover på den på albumet Almost unplugged 2008. Nästa låt äro Wild one, den är dock inte ett dugg vild. John Norum gjorde en cover av denna på sin debutplatta Total Control.

Sen drar vi åter upp tempot i Fighting my way back. Första spåret på andra sidan, King´s vengeance är en typisk Lizzy-låt, du vet vad jag menar (hoppas jag). Åsså drar vi ned tempot igen i Spirit slips away. Silver dollar har ett grymt gung. Freedom song har riktigt schyssta gitar
slingor och en härlig text. Avslutande Ballad of a hard man är, trots namnet, ingen ballad utan en sista rocklåt. Överlag en riktig bra 70-tals rockplatta, men jag får nog säga att den har lite för många lugna låtar och partier. Omslaget som ni ser högst upp är det Nordamerikanska som jag har. Bilden längst ned är den europeiska. Baksidan påminner, i alla fall mig, om nån billig samlingsskiva utgiven på 80-talet, men så är alltså inte fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar