2011-02-27

Nazareth - Hair of the dog

Nazareth, ja det trodde jag nog inte skulle hamna på min blogg för ett tag sen. Måste ju erkänna att jag många gånger stött på skivor med gruppen i reabackar och på loppisar utan att bry mig föga. Fick dock för mig att bjuda på denna vinyl, främst pga titelspåret som ju Guns n´ roses gjort cover på. Så lyssnade jag på den igår kväll, och jädrans så positivt överraskad jag blev. Det här är ju en riktigt bra rockplatta! Titelspåret är inte helt oväntat det bästa spåret på albumet. Andra som är extra bra är Changing times, Beggars day, Please don´t judas me och balladen Guilty.
Konstigt nog byttes Guilty ut mot Love hurts (ja, just den balladen) på de amerikanska utgåvorna.
Plattan är gruppens tredje och släpptes 1975. Lite kul är att låten Hair of the dog oftast tros heta Son of a bitch (texten går now you´re messin´with a son of a bitch). Gruppen ville egentligen döpa albumet till Son of a bitch, when guess what det tyckte inte skivbolaget, och vem är det som bestämmer?

Är det värt att kolla upp fler Nazareth-plattor? Har aningar om att Razamanaz ska vara bra, men tips på om fler är köpvärda önskas. Vi snackar givetvis på vinyl :)

4 kommentarer:

  1. Svinigt bra köp, det där! Den givna fortsättningen bör vara nämnda "Razamanaz", men även "Loud 'n' Proud" och "Rampant" (med ett flertal Deep Purple-kopplingar), samtliga från första halvan av 70-talet. I och med detta har du Nazareths heliga kvartett så att säga, deras utan tvekan fyra främsta verk.

    Gillar du dessa gör du därefter klokt i att fortsätta med fyra album till, "Expect No Mercy" (1977), "No Mean City" (1979, deras häftigaste omslag till på köpet), "Malice in Wonderland" (1980) och "The Fool Circle" (1981). I synnerhet de två sistnämnda börjar visa upp en mer kommersiell och melodisk sida av bandet, men är likväl för det mesta skitbra.

    Resten av deras diskografi tycker jag tenderar att vara ojämn, men alla plattor innehåller sina godbitar. Bland annat tycker jag att man inte ska missa "This Month's Messiah" från "The Catch" (1984), "Hit the Fan" från "Cinema" (1986) och "Lady Luck" från "Snakes 'n' Ladders" (1989). Som sagt så brukar man finna Nazareth-vinyler rätt billigt i backar landet runt, så det är bara att slå till!

    Hoppas detta hjälper dig något i ditt fortsatta upptäckande av detta stabila band.

    SvaraRadera
  2. Fan, nu räknade han den där Neven upp precis alla skivor jag också tänkte tipsa om... Alltså "Razamanaz", "Loud 'n' Proud", "Rampant", "Expect No Mercy" och "No Mean City". Alla finns garanterat i en reaback nära dig.

    SvaraRadera
  3. Neven Trosic, tackar för utomordentligt schyssta tips. och till dig Anders som styrker föregående tipsare!
    Jag snubblade över Sound elixir, den har inte nämnts av Er så vi får väl se hur bra den är!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är som sagt bara att köpa. Särskilt nu när du har fått klassen på skivorna bekräftad, s.a.s.. :-)

    "Sound Elixir" var det rätt länge sedan jag hörde men minns den som helt ok, dock knappast en skiva som visar upp bandet på topp. Rätt mycket poppigt 80-tal, höjdarna för mig är "Rags to Riches" och balladen "Where Are You Now". Men måste fan ta och dra igenom flera av Nazareths 80-talare någon dag, minnet sviker angående rätt mycket av materialet därifrån, även om jag är säker på att det inte på långa vägar rör sig om samma höga höjder som årtiondet innan.

    SvaraRadera