2009-11-11

Ny hårdvara; vinyl



Nu har jag äntligen skaffat en ny svarv. Valet föll på en Pro-ject debut III Esprit. Det är en remdriven spelare, med akryltallrik och medföljande pickup är Ortophons Alpha. Spelaren finns i en mängd olika färger, men här blev det en highgloss vit. Till den spelare införskaffade jag även en speedbox, Pro-ject speedbox II, som ger en mer exakt rotationshastighet och därmed en förbättrad ljudprestanda. Boxen gör det således enkelt att skifta från 33 till 45 varv. Så nu spelas det än flitigare med vinylerna, och det är verkligen godis för öronen (och visst även för ögonen oxå). Nu är det en Blu-Rayspelare som står överst på önskelistan. Behöver en som kodar många ljudformat då förstärkaren jag har inte klarar det (HarmanKardon AVR 5000). Tipsa mig gärna här.

Edit: Har nu haft spelaren ca 1½ månad och är grymt nöjd. Tidigare hade jag en gammal 80-tals svarv och skillnaden är så klart enorm. Ljudet känns både renare och varmare. Knaster förekommer knappt alls ens på gamla skivor. Att spela upp nya vinyler är verkligen en fröjd. Så vill man inte bli ruinerad men ändå köpa sig en bra vinylspelare kan jag varmt rekommendera denna!

1 kommentar:

  1. Kan man inte få ett utlåtande om spelaren nu när du haft den ett tag..?

    SvaraRadera