2009-11-24

Äntligen Blu-Ray


För nåt år sedan var jag väldigt intresserad av hemmabioprylar och filmer, intresset svalnade dock när jag återupptog mitt vinylsamlande. Det här var när HD-dvd och Blu-Ray var på ingång, och innan det blev klarlagt att det var Blu-Ray som skulle bli det format som blev det som valdes till folket. Nu kändes det dock dags att ta tag i det här med Blu-Ray lite mer på allvar. Nappade först på ett erbjudande som Dischop hade; köp 10 Blu-Rayfilmer och få LG BD350 på köpet. Men efter att ha lagt ordern fick jag veta att flera av filmerna var slut och att de skulle vänta tills alla filmer fanns inne innan de skulle skicka paketet. Dessutom kunde de då inte lova att spelaren fanns kvar. Stjärt, tyckte jag och avbokade hela rasket. Läste in mig lite mer och bombarderade en bekant med frågor som uppkom. I och med att min förstärkare (Harman Kardon avr 5000) inte har någon HDMI-ingång, var Blu-Rayspelaren tvungen att ha egen avkodning för att uppleva riktigt HD-ljud. Till slut stod valet mellan Samsung BD-p 3600 och Panasonic BD80. Tilläggas skall att jag har en Panasonicplasma, och det är ju alltid trevligt att ha samma märke, dock inget avgörande skäl vid val av spelare.
Då jag hört av vissa att det varit en del krångel med Samsungspelaren föll valet på Panasonicen.

Givetvis var jag ju även tvungen att köpa en Blu-Rayfilm för att direkt kunna kolla vad spelaren kan prestera, så det blev X-men Origins Wolverine (recension kommer dock senare). Wow, Blu-ray är verkligen ett måste för att kunna uppleva film i hemmet, snacka om kvalitetsskillnad från tidigare dvdspelare (Pioneer dv575A). Det var verkligen att uppgradera sig! Både vad gäller bild och ljud. Sen ska ju givetvis tilläggas att Blu-Rayspelaren även ger mycket bra bild även på dvdfilmer.

Har du inte en Blu-Rayspelare, införskaffa en genast och din filmupplevelse kommer bli än bättre.

2 kommentarer:

  1. Har haft en PS3 ett bra tag nu (som ju kan spela blu-ray) men har aldrig tagit tag i den där lilla detaljen att köpa en Blu-Rayfilm... Kanske dags nu? Nya Transformers kanske? Fröken Fox i HD kan ju aldrig vara fel! Och så är ju filmen bra också.

    SvaraRadera
  2. Kör på Anders, du kommer inte bli besviken kan jag lova. Vet du om PS3 har avkodning för HD-ljud till gamla förstärkare (som inte har HDMI-ingång)? Vad gäller Transformers har jag inte sett någon av dem än, men det ska vara grym kvalitet på dessa.

    SvaraRadera