2013-01-13

Ghost Linköping 15 dec 2012

Jag var för cirka en månad sedan och såg dem omtalade konserten med Ghost i Linköping.
En konsert som det snackades om en hel del före (som tex uttalandet om RIP Papa Emeritus 1 på Flashbackforumet) och framför allt efter spelningen. Innan spelningen annonserades det om att en ny era skulle komma och publiken skulle bjudas på något alldeles speciellt denna afton.

Det var förskräckligt snöoväder i Norrköping denna dag och jag skulle ta bilen till konserten. Packade extra väska med kängor, dunjacka, varma handskar etc för eventuellt kaos på vägen dit eller hem.. Tog hem med kameran för sist jag såg WASP på Cupolen gick det att få till riktigt bra bilder. Väl framme på parkeringen är det först svinlång kö till parkeringsautomaten (sanslöst tråkigt) och så en otroligt lång kö in till Cupolen. Gjorde därav valet att lämna kameran i bilen, då jag inte orkade köa ytterligare en gång om det blev stopp i dörren, så bilderna som presenteras är tagna med mobilkamera.

Väl inne får jag tag på en konsertposter som jag hänger i garederoben (tursamt tog jag den direkt för efter konserten vara alla borta). Blev även ett inköp av dagen till ära en speciellt t-shirt för just denna spelning.

Pga alla köer hann jag aldrig se förbandet Dead soul, så de kan jag inte uttala mig om.

Så är det nu dags för Ghost att äntra scenen; Stämningen är på absoluta topp hos både publik och bandet.
Vi får höra hela mästerverket Opus eponymous, Beatlescovern Here comes the sun, ABBA covern I´m a marionette, nya låten Secular Haze. Allting är bara så otroligt bra. Det är första gången jag ser dem live så kanske är jag extra överväldiga, men jädrar vad den här konserten var bra. Bland det bästa jag sett sen första konserten jag såg (Guns n roses 91).

Nedan synes videon när det är påvebyte:


Nu är det allstå bara med spänning att vänta in nya skivan, Infestissumam.



Blev även ett inköp av dagen till ära en speciellt t-shirt för just denna spelning.


2 kommentarer:

  1. Både snygg t-shirt och poster.
    Kom över en poster när Ghost spelade på strand för något år sedan, även den riktigt snygg!
    Ska bli väldigt spännande att höra deras nya platta.

    SvaraRadera
  2. Grattis till den postern! Jag missa inte P3 Guldgalan ikväll.

    Ser också fram emot nya plattan. Förväntningarna är mycket höga!

    SvaraRadera