2013-01-30

Asia

 Jaha, då var det väl dags att ta tag i de där vinylerna som jag köpt på mig för att jag är lite nyfiken av vad det är för musik och som ställts in i skivsamlingen och inte riktigt fått nån egentlig speltid. Det är bla grupper som Asia, Saga och Magnum. Bra musiker osv, men som av nån anledning inte fått min uppmärksamhet direkt. På tiden då det begav sig, dvs 80-talet var det väl mycket på grund av att dessa band inte hade nån direkt häftig image, och så klart inte fick så mycket utrymme i viktig press som OKEJ-tidningen.

Så efter att förra fredagen ha köpt en ny schysst pick-up och nål till vinylsvarven ville jag helt enkelt ge dessa AOR-skivor en chans. Och jösses vilket musik de bjuder på. Det är ju inte direkt hårdrock, men tillräckligt drag i för min smak för att gilla det.

ASIA bildades 1981 som en så kallad supergrupp med medlemmar från King Crimson, YES samt Lake, Emerson & Palmer. Det som presenteras i detta inlägg är deras debutskiva som gavs -82. Den innehåller bla deras största hit Heat of the moment och singlarna Only time will tell och Soul survivor. Dessa är också de tre första spåren på sid A, vilket givetvis ger resultatet att A-sidan är starkare än B, men på B-sidan finner vi i alla fall ett riktig bra spår - Here comes the feeling.

Vill du testa din hifi-utrustning och njuta av riktig välspelad AOR rekommenderar jag dig varmt denna lp!

Mycket Nöje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar