2010-11-18

Tysk kvalitetsmetal: Mass - War-law


En platta inköpt enbart pga dess extremt tuffa omslag, ja du ser ju själv!
Gruppen Mass bildades i Tyskland 1976 och höll på fram till -86. Denna platta, War-law släpptes 84. Gruppen nådde ganska stora framgångar även utanför Tyskland, men hamnade alltid lite i skymundan av Accept och Scorpions. Nåväl, över till musiken. Det låter som lite lagom hård metal med slagkraftiga refränger. Titelspåret är ett starkt exempel på detta med riktiga fotlbollspublikskörer. Det hela ger mig Anvil-vibbar tänker titlar som Devils Gate, Fire at night och Metal hymn. När jag nu sitter och lyssnar än mer på albumet måste jag säga att jag förknippar musiken starkt med Quiet riots Metal health. Riktig bra med andra ord. Kul att hitta en riktigt bra platta enbart efter att ha gått på omslaget, jag menar kolla bara på baksidans gruppbild, det bara osar tysk kvalitetsmetal!!! Plattan återutgavs för övrigt på cd i somras om man nu vill ha en tråkig silverfärgad plastbit...

1 kommentar: