2010-11-23

Iron Maiden : The final frontier


Så var det dags att ta sig an ett inlägg om Maidens senaste platta. Jag började med att förhandsboka ett exemplar på vinyl. Det handlar om en dubbelvinyl i gatefold-utförande och bildvinyl. Det här är gruppens femtonde album och med viss rädsla har det även funnits rykten om att det är bandets sista. Dels har Steve Harris ofta talat om att göra femton album, dels titeln på albumet, The final frontier. Plattan inleds med Satellite 15...the final frontier, i min smak en perfekt öppning och som jag även hoppas inleda konserten i Göteborg 1/7 2011. Tycker att introt påminner lite om Van Halen. Härlig refräng och ett skönt gung i låten för övrigt. Andra spåret, tillika första singeln, Eldorado spelades även live under Sonispherefestivalerna och är en låt jag tycker har växt och blivit riktigt bra. Fungerar kanonlive. Till en början var det många som hade negativ kritik om låten, men den behöver kanske ett par genomlyssningar. Sedan följer ytterligare en kanonlåt, Mother of mercy, stark refräng, med något av en berättarröst i sången. Fjärde låten, Coming home, tycker jag mindre om då den drar ned tempot för mycket och i mitt tycke även för slätstruken. Det rättar snart till sig när en av mina favvolåter på plattan drar igång, The alchemist, uj uj vilken härlig låt.

Sen drar de långa låtarna på med The isle of Avalon (fantastiskt vacker). Starblind, också en lång favvolåt och så The talisman och The man who would be king och When the wild wind blows. De fem sista låtarna känns höra samman då de för det första är väldigt långa (ingen under 7:30 min) och för att de har liknade progguppbyggnad. Underbart!

Tycker plattan är så bra att det blev ett inköp även på cd. Jag valde den limiterade tinboxen och som även har en kod till digitalt extramaterial (hmm, har faktiskt inte kollat på det än, är det nån som gjort det kan väl den skriv det i en kommentar). Nu ser jag fram emot sommaren och konserten på Ullevi, tills dess kommer plattan snurra många gånger!

2 kommentarer:

  1. Kan inte tvinga mig själv att tycka denna skiva är bra även fast det är Maiden tyvärr...):

    SvaraRadera
  2. Hört många maiden-fans som är riktigt besvikna på den där plattan tyvärr .. :( Fast jag måste medge att jag själv tycker den är väldigt bra!

    SvaraRadera