2009-07-11

Blandband is the shit (efter vinyl).

För ett par månader sedan införskaffade jag mig ett kassetdäck av märket Luxman, mest för att jag har kassettspelare i en av bilarna och planerade därmed att köpa på mig lite kassetter. Häromdagen hittade jag ett inplastad och oinspelat band, givetvis blev mitt mission att spela in ett blandband :) Det var något jag lade mycket tid och energi på under 80-talet. Innan jag hade en egen vinylspelare hade jag bara bandspelare och spelade således in låtar från bla Trackslistan och Rockbox. Jag körde senare en lite mer avancerad variant då jag kopplat videon till stereon och kunde spela in musik från Headbangers Ball till mina kassettband. Nu är det ju andra tider, jag sitter själv med iPod, iPhone, cd/dvdbrännare, cdspelare, dvdaudio, sacdspelare och ett Spotifykonto. Det är så lätt att göra dagens typ av blandband med hjälp av spellistor och självklart tycker jag det är kanon oxå. Men att göra ett riktigt fysiskt blandband är något helt annat.
Så för att ladda lite inför inspelningen läste jag igenom lite tidstypisk litteratur (OKEJ, Rocket och Poppis), läste igenom dess topplistor och studerade artiklarna. Självklart handlar det om att göra ett blandband med hårdrock. Trots att jag idag även lyssnar på annan musik från 80-talet, skulle det inte vara möjligt att tex ha Depeche Mode och Iron Maiden på samma blandband. Ni kommer väl ihåg slogans som "Synthslakt - Hårdrocksmakt", Heavy Metal rules the world".Jag bestämde mig för att rikta in mig på åren 82-85 (tyvärr gjorde jag ett misstag jag upptäckte i ett sent läge, Yngwie Malmsteen plattan är från 86).
För att få den äkta känslan spelades alla låtar av från vinyl, så ett krav för att få vara med på blandbandet var även att jag skulle ha gruppen på vinyl från de aktuella årtalen. I och med viss tidsbrist planerade jag inte låtordningen något speciellt som jag kanske skulle gjort om jag haft mer tid, men jag är ändå helt klart nöjd med mitt resultat. Då bandet jag hittade är 90 minuter fick jag tyvärr inte plats med allt jag skulle från början, så vartefter kanske jag hittar ett 120 minutersband och kan göra ett nytt projekt, för att få in fler grupper.

2 kommentarer:

  1. Så jävla klockrent, fan vad kultigt med blandband, Själv hade jag lassvis med Memorex, Happy Tape, AGFA och allt vad dom hette med hårdrock på. Hade t.o.m ett kassettband som jag samlat trumsolon på från diverse livevinyler. Trumsolon. Kan du fatta att sitta på pojkrummet och lyssna igenom ett C90 med bara trumsolon... Har dock inget kassettdäck nu, då det som satt i gammstereon brunnit ihop och vägrar snurra. Tack för turen down memory lane!

    SvaraRadera
  2. Ja, det där var ett roligt projekt. För en hel del år sen hivade jag ner en massa inspelade band i soppnedkastet i samband med en flytt, inte helt nöjd med det i dag. Hade dock vettet att spara originalbanden....

    SvaraRadera