2011-03-14

Steelheart

Hur kan jag ha missat detta fantastiska sleazeband? Det är en stor fråga mina vänner, för det här är alldeles utomordentligt bra sleaze i stil med Slaughter, Poison och White lion.
Det här är gruppens debut från 1990, innan bandet tog namnet Steelheart hette de Red alert, men det var visst upptaget. Miljenco Matejevic har en fantastisk röst och powerballaderna haglar liksom de övriga sleazestänkarna. På debuten finns guldkorn som Love ain´t easy, Everybody loves Eileen, She´s gone Down n´ dirty, ja faktiskt är alla låtar kanon.
Gruppen släppte efter denna platta ytterligare ett album, Tangled in reins, innan de splittrades efter att nämnda sångare fått en ljusrigg i skallen (?). Dock spelar de nu igen och 2008 släppte de albumet Good 2 be back.
Andra plattan skall tydligen vara mer åt Guns n´ roses hållet så den blir det givetvis att inhandla så snart tillfälle ges. Just det, du har sett rätt, det är en cd jag köpt, men så snabbt som bara går ska jag hitta debuten och uppföljaren på vinyl :) Så se nu till att upptäcka detta band om du tidigare inte gjort det....

5 kommentarer:

  1. Mkt bra album med en riktigt bra sångare. Har albumet både på lp och cd. Har två exemplar av cd versionen med de olika omslagen ett som visas ovan och ett med ett slags stålverk i bakgrunden. Kan rekommendera dig att köpa skivan med musiken till filmen "Rockstar" där sångaren i Steelheart sjunger på alla Steeldragon låtar förutom en om jag minns rätt där sjunger Jeff Scott Soto

    SvaraRadera
  2. Har hört talas om detta band men aldrig brytt mig om att kolla in dem närmare. får kanske ta och göra det. Bandet är väl även aktuella för en spelning på sweden rock festival i sommar.

    Intressant blogg förövrigt som jag besöker lite nu o då, har själv startat en blogg med samma tema: http://skivsamlare.blogg.se ifall du skulle vara intresserad.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra band och min landsman Miljenko verkar trevligt nog ha den mäktiga pipan i behåll än idag, så detta ska allt bli kul att se på SRF.
    Men sleaze? Hmmm, skulle inte vilja placera Steelheart i det facket riktigt, snarare då i ett märkt med melodisk, pudelbetonad, hårdrock.

    Debut-vinylen står f.ö. i "ska lyssnas"-backen sedan några dagar tillbaka, som lämplig uppvärmning inför sommaren. Dock har man ju även det något angenäma problemet att andra plattor, inte minst i samma back, står före på tur... Antar att du och flertalet andra skivfantaster känner igen er där? :-)

    SvaraRadera
  4. Seance, tack för tipset om Rockstar soundtrack. Kände till att han sjunger i filmen, men inte att det fanns så mycket på skiva. Vet du varför man har She's gone (live) som spår 6? Extraspår brukar ju vara sist.

    Patrik, kul att du uppskattar min blogg. Självklart skall jag spana in din blogg, verkar intressant.

    Neven Trosic; kan vara så att jag anv sleaze felaktigt, men för mig är sleaze, pudel och glam ganska likt så jag kör sleaze rakt av för att det låter bättre än att benämna det pudelrock. Så klart har man en back nyinköpta vinyler som ska lyssnas på. Den blir aldrig tom känns det som.

    SvaraRadera
  5. Ingen aning jag måste leta fram mitt ex med det nya Steelheart omslaget som släpptes 1991.
    Blir lite intresserad av att beställa "STEELHEART STILL HARD LIVE DVD"

    SvaraRadera