2010-09-07

Death: Leprosy

Det är dags för dödsmetal. Ska väl erkännas att jag inte lyssnade på death och blackmetal när det var som störst i slutet av 80-talet och början på 90, men nu börjar jag så sakteliga ta mig an death. Det här är gruppen Deaths andra platta Leprocy från 88. Det här är riktig old school death metal, och det tilltalar mig då många av riffen påminner om tex. Iron Maiden och Judas Priest, dvs riktig heavy metal, och så förstås en dos thrash som Slayer och Metallica. Sen tillkommer givetvis growlandet, och jag börjar lära mig uppskatta det. Tips mottages varmt om liknande album detta. Favvospår är titelspåret, Pull the plug och Open casket. Tufft omslag för övrigt!

3 kommentarer:

  1. Tips på liknande? Tja, du kan väl testa Autopsy, Massacre, Obituary, Necrophagia, Gorelord, Cannibal Corpse och Bolt Thrower.

    SvaraRadera
  2. Kan rekommendera
    MASSACRE epn "Inhuman Condition" med det grymt snygga omslaget av E.Repka.
    Deras fullängdare kan också rekommenderas delar av bandet spelar på albumet som detta blogginlägg handlar om.

    Death - Leprosy är en bra album helt klart.
    Men jag tycker du ska följa med mig över floden styx till det riktiga dödsriket.
    Där Death visar sin fulla potential då menar jag albumtrojkan "Human""Invidual Though Patterns" och "Symbolic". Låtarna Sacred Serenity och Crystal Mountain från "Symbolic" är en bra inkörsport om du känner dig lite ängslig innan du går in på de tyngre bruket.

    SvaraRadera
  3. Ska kolla in Massacre. Sen tidigare lyssnat lite på Autopsy, Obituary och Bolt Thrower.
    Nåt jag oxå gillar är ju Morbid Angel och Deicide, blir att leta dessa på vinyl oxå!

    Tack för tipsen!

    SvaraRadera