2010-10-19

Megadeth - Countdown to extinction

Kom över denna fantastiska platta på vinyl häromdagen på Tradera. Den är inte helt vanlig på vinyl, speciellt inte i originalutgåva. Den släpptes 1992 och många började ju köpa cdn vid den här tiden. Mycket fint skick är det på den oxå. Det är Megadeths femte platta och i mitt tycke även deras bästa, i jämn kamp med Rust in peace. Ska väl sägas oxå att det var vid den här tiden jag började lyssna på Megadeth, så det kan ju vara något avgörande! Plattan öppnas med Skin ´o my teeth som tragiskt nog handlar om Mustaines suicidförsök, tur dock att det endast slutade som försök och inte ett fulländat sådant. Bästa låten på plattan kommer sedan: Symphony of destruction. Jösses, vilken metallåt! Sen bangar vi på med Architecture of aggression för att sakta ned tempot något i Foreclosure of a dream. Sweating bullets och This was my life handlar om Mustaines missbruk. Sid 2 inleder med titelspåret som handlar om människan som utrotar allt annat levande. Highspeed dirt, Pychotron, Captive honour och avslutande Ashes in your mouth. Fyra låtar blev singlar: Symphony, Foreclosure, Sweating bullets och Skin o´my teeth. Videos gjordes till samtliga singlar samt även Highspeed dirt som handlar om skydiving som Mustaine utöver. Med andra ord: En riktig kanonplatta rakt igenom. Starka singlar och även de övriga är grymma! Plattan kom faktiskt ända upp på andra plats på Billboard-listan!

2 kommentarer:

  1. wow, snygg som fan! Har aldrig sett vinylutgåvan av denna. Och bra som stryk är den också! Lyllos dig. Jag har den på CD...

    SvaraRadera
  2. Hade inte heller sett den på vinyl tidigare. När jag såg den på Tradera kollade jag upp det och det jag fann var att det även fanns en nyutgåva, 180-grams. Dock ville jag ha den gamla. 206 kr slutade budgivningen på, vilket känns som ett bra pris med tanke på att den inte är så vanlig. Svinbra platta som givetvis även finns på cd i min skivsamling.

    SvaraRadera