2010-01-16

Åter till min skivback

Jag har ju skrivit om det tidigare, men tar det lite kort igen. Fick hjärnsläpp nån gång i början av 00-talet och gjorde mig av med massa plattor och annat kul. Bla sålde jag Def Leppards femte alster Adrenalize (cd:n). Den släpptes 1992 och jag hade precis köpt en cdspelare (ja, jag var nog lite sen), hur som helst så var det här en av de första cdskivorna jag köpte. Hade förmånen att det var en affär här i Norrköping (tror den hette Skivkällaren) som sålde cdskivor i så kallade longbox (dvs importerade från USA). Häftigt värre, eller hur? Tyvärr finns alltså varken affären eller cdn kvar här. Dock fick jag hem ett ex på vinyl, och det glädjer mig än mer. Tror faktiskt inte den är helt vanlig på vinyl med tanke på att alla tyckte det vara ballare med cd på 90-talet.
Anyway, som bekant dog ju gruppens gitarrist Steve Clark -91, innan skivan spelades in och släpptes, dock har han varit med och skrivit alla låtar. Inleds med tuffa Let´s get rocked som känns som en naturlig övergång från Hysteria-plattan. Andra starka låtar är Heaven is, Make love like a man, Tonight och White lightning (som hyllar Steve Clark och handlar om hans passion för att klä sig i vitt). Det här är i mitt tycke den sista platta av Def Leppard som är riktigt bra, sen tycker jag det blev alldeles för mjäkigt. Okej, jag har väl inte hört de fyra senaste, det har inte ens intresserat mig, men säger nån att jag ska ge de albumen en chans ska jag göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar